כושר גופני בריאותי וספורטיבי

מאת: ד"ר מיכה קניץ

כדי להבהיר ולפשט את תהליך תכנונה של הפעילות הגופנית וליעל את הכוונתם של המתאמנים לקראת המטרות הספציפיות בפעילותם הגופנית או השתתפותם בענפי ספורט שונים, חולקו רכיבי הכושר הגופני לשתי קטגוריות: האחת , מתייחסת לאותם רכיבי כושר גופני שיש להם קשר ישיר והשפעה רבה על בריאות האדם . השנייה, מתייחסת לרכיבי כושר החשובים בעיקר לשיפור ההישגים הספורטיביים

כושר גופני בריאותי

כושר בריאותי מבוסס על חמישה רכיבי כושר גופני : גמישות, הרכב רקמות הגוף, כוח שרירי (אבל לא כוח מרבי), סיבולת שרירית וסיבולת אירובית. לרכיבים אלה קשר ישיר והשפעה רבה על בריאות האדם ואיכות חייו. לכן רצוי שכל אדם יפתח וישמור על רמת כושר גופני בריאותי טובה (בכל 5 המרכיבים) במשך כל שנות חייו.

כושר גופני ספורטיבי

קיימים 10 רכיבי כושר ייחודיים לכושר הגופני הספורטיבי. מה שמאפיין רכיבים אלה הוא שמטרתם העיקרית היא מימוש יכולת ספורטיבית, הישגית ספציפית. רכיבי הכושר הספורטיביים הם ספציפיים לענפי ספורט השונים ותלויים במטרות ובמשימות העומדות בפני כל ספורטאי.

לדוגמא:

  • רץ 100 מטר – מהירות, כוח וכוח מתפרץ
  • רץ מרתון (42 קילומטר) – סיבולת אירובית
  • מרים משקולות – כוח מרבי , כוח מתפרץ ותיאום עצבי שרירי
  • מתעמל – שיווי משקל , דיוק בתנועה , תיאום עצבי שרירי וכוח מתפרץ

האימונים של ספורטאים אלה יתמקדו בעיקר בפיתוח רכיבי הכושר הגופני הייחודיים הללו ומעט ,אם בכלל , ברכיבי הכושר הגופני הבריאותי. קיימים ענפי ספורט תחרותיים כגון כדורת, קשתות, ירי ברובה ובאקדח הדורשים מיומנות רבה ורמה גבוה של דיוק בתנועה ותיאום עצבי שרירי. אולם , למרות הרמה והיכולת  הגבוהה של הספורטאים בענף הספורט הספציפי, רכיבים אלה אינם תורמים רבות לכושרם הבריאותי. ספורטאים אלה חייבים להוסיף לאורח חייהם פעילות גופנית שתפתח את רכיבי הכושר הגופני הבריאותי כמו למשל – גמישות , כוח, הקפדה על משקל גוף תקין ובעיקר סיבולת  אירובית .

אדם עשוי להיות חלש ברכיבי הכושר הגופני הספורטיבי, כמו חסר דיוק בתנועה ולכן קולע גרוע בכדורסל , חסר זריזות ולכן אינו מצטיין בכדרור  במשחק הכדור רגל וכדומה ועדיין עשוי להצטיין בכושר גופני בריאותי גבוה (יכולות אירובית, כוח שרירי וכדומה). דוגמא נוספת נכה היושב בכיסא גלגלים, שפעילותו הגופנית היא בשחייה, משתתף באופן קבוע בצליחות הכינרת, אדם זה בעל כושר גופני בריאותי מצוין למרות שהוא חסר את רכיבי הכושר הגופני הספורטיבי – זריזות, מהירות וכוח מתפרץ.

כדי לפתח את הכושר הגופני הבריאותי, יש להתאמן ולשפר את כל חמשת רכיביו. אדם המצטיין בכוח רב אבל לוקה בגמישות "ומצטיין" באחוז שומן גבוה, או אדם בעל יכולת אירובית טובה אבל לוקה בכוח שריריו בחלק גופו העליון, בריאותו אינה טובה והוא עלול להיות פגיע למחלות ופציעות

By admin • יוני 29, 2012 • 6:53 pm


הגב למאמר הזה

ajax
ajax